Design - Tavaszi kipakolás és értékelés
2020. Online oktatás a design képzésben:
A tavaszi kipakolás és értékelés
A megvalósult VISIO...
Az Alkalmazott Művészeti Intézet szilikát szakirány tanmenetét írtuk /ANNO 2006 környékén, amikor az erősödő irányzat a vissza természethez, jelen esetben a posztindusztriális korszak emberét mozgató vágy és megoldóképlet – miszerint és annak eredménye, (a töltekező és kiáradó fogalom és idő) behelyettesítése az oktatásba legalábbis kimondható gondolat volt.
Azaz, az őszi félév a lassú bezárkózás és a szellemi élet, a tartalékok számbavétele és az elemzések korszaka, a nincsen tárgy szemesztere volt. Evvel szöges ellentétben a tavasz, a virágba-borulás és a tárgyiasulás a teremtés félévenként fogalmazódott meg.
Valami ilyen, a dinamikának egy irányba kilengő állapotát éltük meg ebben a karantén időszakban.
A tárgyba-szökés és a gondolatok manifesztuma most redukálódott.
A gondolat az elemzés, az alapzatok körbejárása az összes feladatban és a hallgatói kérdésekben a folyamatos és törekvő szellemi vitában és így az elméleti szembesülésre adott, nyitott meg különleges 3 hónapot, ami a jelen helyzetben tél, tavasz, nyár tér-idő váltást is képviselt. (szóval modellezte az egykori VISIOT)
Tanulságok a társegyetemeknél megéltek és az AMI oktatásában, a hallgatói munkákban.
A fogalomrendszerünk pontosodott, a hallgató és oktató kommunikációja fegyelmezett és ismétlődő sokkal több körben biztosítékokkal és a haladást rögzítő úgymond „dokumentatívabb” lett. A visszajelzéseket nem az anyag hanem a feltételezés és így a tapasztalt jártasabb kolléga az oktató hitelesítette. - ennek eredményeként a félév gyakorlata jellemzően egy alkotótelepi, szellemi műhelyhez hasonlított, ahol beköltöztünk egymás gondolataiba és közvetve az otthonába is... /megismertük a közvetlen alkotókörnyezetünket és néha egy macska, kutya is besétált a kommunikációs térbe.
Az idő feloldódott, kiderült, hogy a hallgatóink szenvedélyesek, ennek következtében az oktatóink hivatásból is megmérettek.
Az már látható, hogy a tartalmi kérdések erősödése a gyakorlati megvalósítás hiányában körbejártabbak és az előkerült eszmerendszerek, a módszertani kérdések messze megelőzik az eddigi féléveket. A digitális tartalmak, virtuális ábrázolások fejlődtek, a hallgatók találkozása és a tapintható kortárs jelenlét, a baráti segítség a horizontális tájékozódás sajnos redukálódott. (ezt már nem tudjuk visszaadni... hallgatónak lenni egyenlő a fiatalsággal és a szabad közösséggel,-nekünk is nagyon hiányzott!)
Az igazi válasz -mi volt a karantén helyzet hozadéka?- az a következő félévben látszik majd egyértelműen.
Kérdés a kézműves és anyagorientált gyakorlatokra szeptemberben „rászabadul”-e a hallgató, ne felejtsük minden alkotóban a virágba-szárba szökés lefojtása teremtő feszültséget eredményez... - pont ezt a természeti energiát akartuk ANNO a ciklikus terheléssel modellezni és végiggondolni.
Nos lássuk, várjuk...
Feladatok II. félév:
BA3 / Tervezések: (híres-tervező, híres-épület) ikonikus tárgya, csomagolás pályázat, függesztett lámpa
BA2 / Tervezések: magasszék kiegészítés (reDesign), késtartó, fűszert-tár
BA2 / Formatanulmányok: Euklidészi geometria
BA1 / Tervezések: kozmetikai flakonok, kreatív: madáretető
Oktató:
Polyák János
egyetemi docens
Alkalmazott Művészeti Intézet